donderdag 11 december 2014

Wattpad

Misschien heb je het artikel van een paar weken geleden gelezen waar in ik vertelde over mijn favoriete apps/meest gebruikte apps, in dat artikel vertelde ik jullie over de app Wattpad en vandaag leek het me leuk om jullie iets meer over deze app te vertellen.

Wattpad is een app waarop jij je zelf geschreven verhaal kan plaatsen, je kan iedere keer een hoofdstuk plaatsen en als je weer inspiratie hebt kan je weer een hoofdstuk er op zetten. Als jij je verhaal gepubliceerd heb op wattpad kunnen andere wattpad jou verhaal lezen.

Bij jou verhaal kan je een cover maken, zodat je ‘boek’ een echte voorkant krijgt. Misschien klinkt dit allemaal erg onduidelijk maar het is heel erg leuk. Je kan op elkaars verhalen reageren en voten, als je iemands verhaal vote dat betekent dat eigenlijk dat iemand je hoofdstuk leuk vind.
Je hoeft op wattpad niet perse zelf een verhaal te schrijven je kan ook alleen verhalen lezen van andere.

Wattpad is een internationale app en er staan dus ook boeken op in verschillende talen.

Ik heb zelf ook een verhaal geschreven op wattpad en ik zal mijn ervaring met jullie delen.

Ik begon wattpad 8 maanden geleden, toen ik wattpad begon schreef ik nog geen verhalen, ik had deze app gevonden via een vriendin van mij en ik las in het beginnen alleen boeken van andere.
Er zitten echt hele goede boeken tussen, mensen die echt schrijf talent hebben.
Na een tijdje besloot ik om zelf een boek te gaan beginnen.
Ik schreef mijn eerste hoofdstuk en zetten hem online. Een aantal mensen lazen het en ik was super blij dat mensen mijn verhaal lazen. (Bij je verhaal kan je zien hoeveel lezers je heb in het totaal, maar ook per hoofstuk)
Ik schreef meer hoofdstukken en naar mate ik veder schreef hoe meer lezers ik kreeg! Nu heeft mijn verhaal 139000 lezers in het totaal en dat had ik toen ik begon echt nooit verwacht! Mijn boek heet Hoe het begon en gaat over een meisje met anorexia.
Ook heb ik super leuke mensen ontmoet via wattpad!

Ook heb ik nog een ervaringsverhaal van Kim, zij schrijft ook een verhaal op wattpad.


Ergens in maart vertelde een vriendin mij over Wattpad.
Ik werd enthausiast en maakte ook een account aan.
In eerste instantie alleen om mijn Engels te verbeteren en dus om engelse boeken te lezen. 
Na een tijdje kwam ik erachter dat er ook nederlandstalige boeken op stonden, aangezien ik altijd al veel van lezen hield, was ik toen al helemaal blij.
Al snel voegde ik vele boeken toe aan mijn bibliotheek en ik was echt verbaasd hoeveel onondekt schrijftalent er in Nederland is.
Natuurlijk zijn er ook mindere boeken, bijvoorbeeld met veel spelfouten of zonder spanning.
Die boeken verwijder ik dan gewoon weer.
Toen ik net op Wattpad zat, schreef ik een engelstalig boek, om mijn engels te verbeteren, maar dat werd geen succes en al snel had ik geen zin meer om daarin te schrijven.
Toen begon ik een ander boek, die ik nu ook alweer heb verwijderd, want ik liep vast en het was slecht geschreven. 
Ik begon een ander boek, genaamd Verkocht! en dat is nu zo'n succes geworden, dat had ik nooit durven dromen.
Ik heb al bijna 300duizend reads, echt niet normaal veel. 
Wattpad heeft me zoveel leuks gegeven: nieuwe vrienden (zoals Arianne), het heeft me laten zien dat ik kan schrijven, ik kan zoveel boeken lezen als ik wil zonder naar de bibliotheek te gaan. Kortom: ik vind Wattpad geweldig en zou echt niet zonder kunnen

Question: Heb of ken jij wattpad? Zo ja wat vind jij er van?

Love,

2 opmerkingen: